shackspace 2.0: Es geht los!

Dieses Wochenende legen wir im shack 2.0 richtig los und nehmen nicht nur Geräte und Material sondern auch viel Geld in die Hand. Dieses Geld kommt momentan aus dem privaten Geldbeutel von einigen großzügigen Mitgliedern. In den nächsten 10 Tagen werden wahrscheinlich weitere bis zu 1000 EUR augegeben.

Wie beim Einzug in den shack 1.0 und anderen Aktionen wollen wir diese Kosten natürlich gemeinsam tragen, damit niemand dabei arm wird und jeder etwas dazu beiträgt. Wir haben knapp 100 Mitglieder, wenn jeder von uns zwischen 10 und 50 EUR spendet (gerne natürlich mehr), bekommen wir ausreichend Geld zusammen um die wichtigsten Renovierungsarbeiten durchzuführen. Selbstverständlich würden wir uns auch an Spenden von nicht-Mitgliedern erfreuen. Darum die Bitte:
Spendet für unser Umzugs-Projekt!

Und so einfach gehts: Per Überweisung den gewünschten Betrag mit
Angabe der Projektnummer auf das Vereinskonto überweisen

Inhaber:  shack e.V.
BLZ: 43060967
Konto: 7016809500

Betreff 1: “Spende Projekt 100006”
Betreff 2: “(optional) Mitglied ID XXX”

Alternativ kann auch via Flattr und Paypal gespendet werden. Details hierzu finden Sich auf der rescue shackspace Website.
Die ersten Spenden sind bereits eingegangen, macht mit! :)

Powering a Microcontroller w/ an Induction Hotplate

This is what Ulrich does on the weekend at shackspace.
Normal people use induction hotplates for cooking food. We do that as well of course but it’s so much more fun using it with a wireless power supply to power a Atmega8 microcontroller and some LEDs.

16x16 LED Plasma Display w/ 100% hand-made SMD Driver PCB

Everyone has dreams. At hackerspaces dreams usually involve some kind of technology and only the tiniest amount of sanity required to get it done. shackspace member @dop3j0e spent may hours and valuable amounts of his sanity on this little gem. It’s a fully hand-made (design, layout, etching, soldering) 16x16px LED display. The dream in this case is to make this thing bigger. Way bigger and RGB.

Rapid Prototyping

To check if the idea is feasible at all, a prototype was called for. Someone had a couple of spare 8x8 mono-color LED matrix displays which promptly found their place on a breadbord where the pinout was reverse engineered. After that, a single matrix was connected to an Arduino and first tests showed everything worked as planned. A lot more serious breadboarding involving a shackuino and four of the 8x8px displays followed.

Holding four such displays together and ensuring there’s good contact on all pins without soldering anything together turned out to be impossible. The prototype was full of row and column defects. However, the hardware worked in principle and the firmware was stable.

At the end of the day prototyping resulted in a _huge _bunch of jumper wires, breadboard, a shackuino and the displays somehow working most of the time. This had to become more stable and way more compact.

Shrinking it Down

In a continued effort to ramp up our skill set and manufacturing capabilities we’ve gone from breadboarding to perfboard to etched through-hole PCBs and double-sided PCBs to now briefly pause at this new peak. A SMD PCB with 0.5mm pitch made using the toner transfer method. The PCB itself smaller than the four 8x8px displays.

At the heart of the controller is a Atmega168, the same microcontroller used on the Arduino and shackuino but in it’s smaller footprint TQFP version (0.8mm pitch). Columns are controlled using two 74HC164 shift registers (SOIC package, 1.27mm pitch). A TLC5940 chip (QFN package, 0.5mm pitch) is used to generate 16 12bit PWM signals to drive the rows. This last chip was the biggest challenge because of the very fine pitch traces which were tricky to print using toner transfer and even trickier to solder since there’s no leads, just contact pads. This was done using a hot-air soldering station and a needle point SMD soldering tip combined with what felt like liters of flux.

The displays are mounted to a piece of stripboard which is used to juggle around their slightly unfavorable pinout and to accommodate for the fact that the free version of Eagle does not allow the size of PCB required to mount the displays directly (by a mere centimeter).

The frontpanel is equipped with a bunch of control buttons to switch through the various display modes.

Next Stop: Awesome

To make this even more awesome the next version will be RGB, required parts are already ordered and epic win is to be expected.

Meanwhile, here’s a video of the breadboard prototype.

Amateurfunk Lerngruppe

Bereits im Jahr 1909 gab es die ersten Amateurfunkstationen. In den vergangenen 100 Jahren hat sich viel getan.
So ist es heute nicht mehr notwendig, Funkgeräte selbst herzustellen. Der Fachhandel bietet eine breite Auswahl an Funkgeräten, Antennen und allem nur erdenklichen Zubehör. Auch digitale Betriebsarten, einschließlich selbstverwalteter Handynetze, Pagersysteme und Positionssystemen (ähnlich dem GPS, jedoch mit Bodenstationen) gehören heute zu den vielen Möglichkeiten des Amateurfunks.
Verdient gemacht hat sich er Amateurfunk nicht nur zum Zweck der Völkerverständigung (und hier ist das auch wörtlich zu sehen), sondern auch bei Naturkatastrophen sind Funkamateure oft die Ersten, die wieder eine funktionierende Kommunikation ermöglichen.

Voraussetzungen

Die Hürden, sich mit dem Amateurfunk zu befassen und eine Lizenz zu erlangen, sind gering. Umfassende Morsekenntnisse werden nichtmehr vorausgesetzt. Dafür lernt man in der Vorbereitung auf die Prüfung viel über Elektronik. Auch die meisten Vorschriften und Gesetze, der eher trockene Stoff, geht leicht von der Hand. Vieles ist doch schlüssig und für einen technikaffinen Lerner naheliegend bis offensichtlich.

Mitmachen

Bereits im letzten Jahr haben sich einige Interessierte zusammengefunden, um sich gemeinsam auf die Amateurfunkprüfung vorzubereiten. Dieses Jahr wird das Ziel weiter verfolgt. Mitmachen kann jeder, der sich für Technik und insbesondere Hochfrequenztechnik und Kommunikation interessiert.

Angedacht ist, im Sommer beim Radio Activity Day am 18. und 19. Juni 2011 mitzumachen. Entweder als Gast bei “alten Hasen” oder, mit etwas Glück, schon mit der eigenen Lizenz und Ausrüstung.

Die Amatuerfunk-Lerngruppe trifft sich jeden Sonntag ab 15 **Uhr im **shackspace. Kommen kann jeder, der sich für das Thema interessiert. Wir lernen mit den Standardwerken von Eckart W. Moltrecht und immer Kapitelweise, sodass man jederzeit einsteigen kann.

_Bild: saketvora@flickr (cc-by-nc-sa)_

Geocache: Berts Geheimnis

@momorientes und @h0uz3 waren vom Geocachen so begeistert, dass ihnen eins klar war: Der shackspace braucht einen Geocache.
Gesagt, getan und innerhalb einer Nacht war er auch schon gelegt, der Geocache Berts Geheimnis.

Leider wollte geocaching.com den Cache nicht annehmen, und auch nach langatmiger Diskussion mit Groundspeak wurde der Cache nicht akzeptiert :(

Um die Arbeit von momo und h0uz3 zu würdigen veröffentlichen wir hier den Geocache Berts Geheimnis!
Alle Informationen die ihr braucht findet ihr auf folgender Seite: http://hackathon.de/cache001.html

Viel spaß beim Cachen!

shack e.V. turns 1 - top secret party at undisclosed location


20.02.2010 16:15Uhr waren die Zeitkoordinaten des Gründungstreffens des shack e.V.

Daraus folgt: Der shack e.V. feiert heute seinen ersten Geburtstag!
Eine streng geheime Party wird an einem uns nicht bekannte Ort stattfinden. Eine andere, wahrscheinlich öffentliche Party wird zu einem anderen Zeitpunkt an einem anderen Ort stattfinden. Details folgen.

—————english version—————

2010-02-20 16:15 was the date and time the shack e.V. foundation meeting began.

This means: shack e.V. will turn 1 today!

A top secret party will be held at an undisclosed location. Another party, possibly public, may be held at a different location at an undetermined time at a future point in our present or possibly forked time line but details are still to be determined.

Why the Baduk online Go test is not a good estimate of your skill

A couple of folks started playing Go) at shackspace during the last weeks and the number of Go boards have been growing ever since.

Even though we have a lot of fun at shackspace, you can’t be there all the time so you start looking at online Go servers. One especially nice one for casual slow-play during the day is Dragon Go Server (DGS). One of the questions that come up right away if you’re a novice player who just signed up for an online Go service is “What rank am I?”. DGS answers this by referring to a Baduk Go online test.

The Problem

@hdznrrd took the test and scored a whopping 3-kyu while @SaijSaij who’s definitely a stronger player scored 16-kyu. Another one who never played Go and hardly knew the rules managed to get a 3-kyu rating as well. Given that beginners in Europe are usually rated at something between 25 and 30-kyu. This got hdznrrd thinking and one night spent at shackspace later the results are in.

Collecting Data

How do you test if a test makes sense? Hire a million monkeys and let them write Shakespeare. Alternatively, write a Perl script and let it take the test for you.

The brute-force approach to play all possible games (20 questions with 5 possible answers each, 3200000 possible games) would have taken about 370 days with a single process polling the server. Not an option. So hdznrrd chose to create random answer sequences, let the script play them out and log the final score. Repeat this about 8500 times to get into a range where you can run statistics assuming the rule of large numbers and you can do fun stuff.

Some of the data that was collected can be found in the PlayBaduk repository on Github.

Running Statistics

The following stats were calculated from around 8500 random test paths played aganist play.baduk.org. stats.pl generates a simple histogram of all kyu results taken from the random games.

What’s remarkable is the following:

  • Test results only cover 16-kyu up to 1-kyu. Meaning you cannot get any results worse than “average skilled casual player“. “Beginner” levels are not covered at all by this test.
  • A random selection of answers on average gives you a kyu rating of 11 to 12; GNU go plays at around 7 to 5-kyu using elaborate algorithms.
  • There seems to be a strong bias towards odd kyu results compared to even kyu.

A nice side-effect of collecting a lot of random but rated test runs: you can try to estimate which of the answer for each step is actually correct. bestpath.pl does exactly that. A cutoff is defined to only rate the top 10% of random games. Based on the score of the game each answer given in the game is weighted and accumulated over all games, then scaled to a range of [0, 1] with 1 being the most likely to be correct answer.

The above screenshot estimates cddbd-bcdda-adaeb-dccec as being a close to perfect game. Let’s try!

Guess the algorithm was right ;)

Conclusion

The Baduk test doesn’t seem to be suitable for estimating your strength in Go at all. Totally unskilled players manage to score high single-digit ranks while lower kyu ranks are not even covered. Either way beginners will end up with a probably grossly overestimated skill level estimate should they believe in the test results.

Solution: go play against real people. More fun anyway :)

More Information

Single-sided through-hole USBasp

shack member Michael built his own version of the famous USBasp by Thomas Fischl.

But it’s not just yet another USBasp implementation. This little gem is a true single-sided PCB without any bridges, all through-hole components and still maintains a very compact footprint of merely 55mm x 75mm.

This is a very easy to build AVR-programmer suitable even for beginners.

Simply grab the source for the project and start making your own!

8bit adder made from relais

shack member Mr. Pi built this magnificently scary contraption of industrial misappropriation.

What used to be the pump controller of a high-rise building’s heating system, is now an 8bit adder. It comes with registers for input, storage and output; all conveniently controlled via circuit breaker switches. Since this is industrial grade hardware it’s of course powered by 230V mains fed into the setup from a wall socket via two banana jacks (note: we do have a mains circuit with special safety features for fun like that at shackspace).

Vortrag und Anfängerkurs: Go

Am Sonntag, den 13.02.2010, um 17:00 wird Saij im shackspace einen kleinen Go Kurs für Anfänger anbieten. Eintritt ist frei.
Wer das Spiel Go schon immer mal genauer unter die Lupe nehmen wollte, aber bisher nicht die Gelegenheit dazu hatte, ist herzlich eingeladen im shackspace vorbeizuschauen.

Ziel ist es die grundlegenden Regeln (insgesamt 4) zu vermitteln und einige Techniken zu erklären.
Bei Interesse bitte kurz melden (Public Mailingliste oder Kommentar unter dem Artikel) und vorab das Programm TurboGo installieren, da aktuell nur ein reales Go Brett zur Verfügung steht.

Wer nicht weiss was Go ist, hier ein kurzer Abschnitt des Wikipedia Artikels über Go:
Go ist ein strategisches Brettspiel für zwei Spieler. Das alte Spiel stammt ursprünglich aus China , hat eine besondere Prägung in Japan und Korea erhalten und fand seit dem 20. Jahrhundert auch Verbreitung außerhalb Ostasiens.

Man spielt mit linsenförmigen schwarzen und weißen Steinen, die auf das Spielfeld gesetzt werden - im Gegensatz zu anderen Spielen auf die Verbindungspunkte der Linien, anstatt in die Rechtecke. Ziel des Spiels ist es, mit den Steinen seiner Farbe möglichst große Gebiete zu umranden. Am Ende wird die Größe der Gebiete sowie die Anzahl eventuell gefangener Steine von jedem der beiden Spieler verglichen. Beim Go versuchen, gleichsam zwei Kriegsherren, ein bisher herrenloses Gebiet zu besetzen und streitig untereinander aufzuteilen. Das Ziel ist dabei nicht, den Gegner vollständig zu vernichten, sondern einen größeren Gebietsanteil zu erlangen.

_Bild: Donar Reiskoffer unter GNU FDL v1.2_