Python-Workshop 4.0: jetzt mit 439% mehr Lightning

Am Mittwoch den 1. Juni 2016 trifft sich die StuPIG zu einem neuformatigen Workshop. Es geht um 19:00 Uhr los und ist spätestens 22:00 Uhr vorbei mit:

  • Lightning Talks: kurze Vorstellung von Projekten oder Features
  • Lightning Problems: kurzes Aufzeigen von noch zu knackenden Problemen
  • Lightning Books: Buchvorstellung in kurz und knapp
  • Lightning Discussions: anschließend die Themen in jeweiligen Interessensgruppen ausführlicher erläutern, lösen, vertiefen
    Der Schwerpunkt liegt auf Python, und es wird strikt auf die Einhaltung des Zeitrahmens geachtet: man bekommt maximal 5 Minuten, dann wird abgebrochen. Auf diese Weise lassen sich uninteressante Themen leichter ertragen.

Die Teilnahme ist kostenlos; man kann sich unter https://www.letsmeet.click/c/stupig/python-workshop-40-2016-06-01/ anmelden.

Bestellung und Verzehr von Pizza und Anderem ist ausdrücklich nicht vorgesehen und unerwünscht!

Zum Event:
Eintritt frei! (Spenden an shack e.V. sind gerne gesehen) Jeder ist willkommen!
Datum: Mittwoch, 1. Juni 2016 ab 19:00 Uhr
Anfahrt: U4/U9 Haltestelle “Im Degen”, Ulmer Straße 255, Stuttgart Wangen (gegenüber Kulturhaus Arena)

Softwerkskammer Hands-On: Mocking mit Mockito

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Am Mittwoch den 15. Juni 2016 ist es wieder soweit. Die Softwerkskammer trifft sich im shackspace.

Diesmal mit einer Hands-On Session zu Mocking mit Mockito.
Der Abend beginnt mit einer Kurzeinführung in Mockito gefolgt von einer Codingsession zum direkten Umsetzen des Gelernten.
Laptop und Java Entwicklungsumgebung nicht vergessen!

Zum Event:
Eintritt frei! (Spenden an shack e.V. sind gerne gesehen) Jeder ist willkommen!
Bitte kostenlos anmelden (softwerkskammer.org)
Datum: Mittwoch, 15. Juni 2016 ab 18:30 Uhr
Anfahrt: U4/U9 Haltestelle “Im Degen”, Ulmer Straße 255, Stuttgart Wangen (gegenüber Kulturhaus Arena)

You've been selected as Space Apps 2016 Top 25 People's Choice: cress.space - a growing community

Of the 161 People’s Choice nominations of NASA’s Space Apps Challenge this year, our Stuttgart’s cress.space project rose to the top. The NASA jury loved your “creative interpretation of the challenge“ and informed us about their nomintation.

Congratulations Team cress.space!!!!

The cress.space team worked hard during the 48h hackathon to create autonomous farming, through machine learning on basis on collaborative gaming for off-earth as well as on-earth applications.
For achieving this, they set-up a demonstrator green-house that will be used as the baseline farming hardware for our game.

Voting for the People’s Choice Top 25 semi-finalists will begin Monday, May 9th at 2 p.m. Eastern and will be open through Sunday, May 15th at 2 p.m. Eastern. At this time, Space Apps will take a break to verify the votes before moving forward with the Top 5 finalists, which will be open for votes the following week.

How Voting Works:

  1. Voting will take place on a special ballot page: https://2016.spaceappschallenge.org/vote
  2. The awards page will display the Leaderboard + all the other nominees: https://2016.spaceappschallenge.org/awards
  3. Citizens who already have an account on SpaceAppsChallenge.org can vote. Others will need to sign up for an account.
    [embed]https://www.youtube.com/playlist?list=PL-lXf3kTWgqyLqUTS2V2gDnFciildD3B9[/embed]

If you like this growing community, fork our open-source code on github and start growing your own plants in your very own green-house, and please also consider voting for the team. The team that makes it to the end will receive invitations to attend a launch, most likely in September at the Kennedy Space Center.

For more information about all 3 projects teams worked on, visit the Space Apps Stuttgart 2016 location page. There is even one more runner for the global nomination to be hopefully revealed.

Thanks so much for taking part in Space Apps 2016!!

Original News on AerospaceResearch.net

Vortrag: Email Server - korrekt und sicher

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Am 1. Mai 2016 um 13 Uhr freuen wir uns einen Vortrag zu bieten der jeden angeht, der einen Emailserver betreit oder dies plant.

Die E-Mail ist noch immer eine Grundalgentechnologie des Internet.
Schon oft wurde sie für tot erklärt, dennoch steigt die Nutzung an.
Sie ist aus dem Internet genauso wenig wegzudenken wie DNS oder HTTP.
Doch auch die E-Mail unterliegt technischen Änderungen, getrieben durch immer neue Herausforderungen.
Spam und Phishing erschweren den Nutzern das Leben.

Der praxisnahe Vortrag von Sven Krohlas wird zeigen, wie man mittels SPF, DKIM und DMARC Sender authentifizieren und somit Phishing verhindern oder zumindest reduzieren kann.

Zum Event:
Eintritt frei! (Spenden an shack e.V. sind gerne gesehen) Jeder ist willkommen!
Bitte kostenlos anmelden (doodle.com)
Datum: Sonntag, 1. Mai 2016 ab 13:00 Uhr
Anfahrt: U4/U9 Haltestelle “Im Degen”, Ulmer Straße 255, Stuttgart Wangen (gegenüber Kulturhaus Arena)

Photo: CC-BY Cory Doctorow

Vortrag: Passwort, Chip, Biometrie - Alles ist kaputt.

123Am Mittwoch den 20. April 2016 um 19:30 Uhr freut sich shackspace euch mit starbug den Zerstörer Biometrischer Mythen präsentieren zu können.

Es gibt drei Arten, sich einem System gegenüber zu authentifizieren: durch Wissen (Passwort), durch Besitz (Tokens) und durch das Sein (Biometrie).
Wirklich sicher ist keine.

Der Vortrag zeigt die Schwächen und Gefahren und bietet (leider) keine Alternativen.
starbug wird aufzeigen, welche Möglichkeiten es gibt Passworte zu “erspähen”, Zutrittskarten zu klonen und Attrappen biometrischer Merkmale herzustellen.

Zum Vortragenden:
starbug beschäftigt sich seit 15 Jahren mit Biometrie.
Seit der Einführung des elektronischen Reisepasses auch mit der Sicherheit von Chipkarten.
Weltweites Aufsehen erregte sein Hack von Apples TouchId.

Zum Event:
Eintritt frei! (Spenden an shack e.V. sind gerne gesehen) Jeder ist willkommen!
Datum: Mittwoch, 20. April 2016 ab 19:30 Uhr
Anfahrt: U4/U9 Haltestelle “Im Degen”, Ulmer Straße 255, Stuttgart Wangen (gegenüber Kulturhaus Arena)

NASA Space Apps Challenge Stuttgart 2016 - registration is open

spaceapps_stgt_2016For the third time, the NASA Space Apps hackathon weekend returns to Stuttgart! Sign up now to participate in the biggest hackathon event on this planet (23. & 24. April 2016) . Stuttgart is one of the biggest and most important aerospace regions in Germany and we are very proud to grow and support the local space industry and startup scene with this open-source space event for everyone!

Space Apps is an international hackathon that occurs over 48 hours in cities around the world. Because of citizens like you, we continue to grow each year. If you haven’t already, join us to share ideas and engage with open data to address real-world problems, on Earth and in space. Work alone or with a team to solve challenges that could help change the world. And everybody can help, diverse backgrounds (software developers, engineers, artists, journalists, hackers, makers,…) will provide unique solutions to global problems that nobody thought about before. Check back here to join Space Apps in the Stuttgart hackerspace shackspace.

The registration is open via Meetup.com and SpaceAppsChallenge.org. We will also have data bootcamps before the hackathon weekend. Meet other space enthusiasts there and start your space project early. We have a limited amount of places, so please be fast and register your slot today!

Last year, our project BigWhoop were selected #7 out of 900 projects for the Global People’s Choice Awards and it was selected for the International Astronautical Congress 2015 in Jerusalem. This year’s challenges are about the International Space Station, Journey to Mars, the Solar System, Earth and Space Technology. Start your team, select your challenge and solve a global project.

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Space Apps Stuttgart is kindly supported by the Stuttgart chapter of the Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt (DGLR), shackspace hackerspace and AerospaceResearch.net.

More information will follow, so please check our webpages frequently for further news.

In a nutshell:

Space Apps Stuttgart 2016 Hackathon Weekend (23/24.04.2016):

  • starting 23.04.2016 11:00 CEST, ending 24.04.2016 18:00 CEST
  • in shackspace, Stuttgarter Hackerspace (Ulmer Str. 255, Stuttgart-Wangen)
  • next to subway station “Im Degen” (U4/9) (https://goo.gl/maps/yvdvw4tCUY22)
  • no fees, (donations are welcome).
  • Everbody is kindly invited to hack for space! Register on Meetup.com or SpaceAppsChallenge.org
    Space Apps Stuttgart 2016 Data Bootcamp Weekends (3x Weekends before):

  • 3x Weekends before Space Apps Hackathon Weekend, 02.04 & 09.04 & 16.04.2016

  • starting 20:00 CEST, open ending
  • in shackspace, Stuttgarter Hackerspace (Ulmer Str. 255, Stuttgart-Wangen)
  • no strings attached. Just come, meet space enthusiasts, discuss, start your project early.
  • Please register on Meetup.com or SpaceAppsChallenge.org, too
    Find out more

here 2016.spaceappschallenge.org/locations/stuttgart-germany
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Like us on Facebook facebook.com/SpaceAppsStuttgart

Contact at spaceapps@aerospaceresearch.net (interested in joining the local organizing event team?)

OWASP Treffen & Vortrag: Ein lustiger Jahresrückblick: Die kuriosesten und spannendsten Webapp-Security-Funde eines IT-Sicherheitsunternehmens.

owasp_logoGut Ding will Weile haben, “wenn mer Äbbes machet, no mach mers rächt” und das dauert manchmal. Nun endlich am Montag, den 07. März 2016 ab 18:30 Uhr. der nächste Stammtisch Stuttgart.

Christoph Ritter wird uns mit dem Vortrag “Ein lustiger Jahresrückblick: Die kuriosesten und spannendsten Webapp-Security-Funde eines IT-Sicherheitsunternehmens.” erfreuen.

Kurzfassung: Christoph Ritter hat die absonderlichsten und spannendsten Ergebnisse von Penetrationstests des letzten Jahres zusammengetragen. Dabei sind manch kuriose aber auch beeindruckende Funde zusammen gekommen. Ein Jahresrückblick der besonderen Art.

Event auf Xing.

Zum Event:
Eintritt frei! (Spenden an shack e.V. sind gerne gesehen) Jeder ist willkommen!
Datum: Montag, 7. März 2016 ab 18:30 Uhr
Anfahrt: U4/U9 Haltestelle “Im Degen”, Ulmer Straße 255, Stuttgart Wangen (gegenüber Kulturhaus Arena)

Workshop: User Interfaces mit React & Virtual DOM

reactAm Samstag den 13. Februar 2016 um 14 Uhr freut sich shackspace einen Workshop zum Thema User Interfaces mit React & Virtual DOM anbieten zu können.

Im Rahmen des Workshops wird mit Hilfe von React und Virtual DOM eine Bentuzerschnittstelle implementiert. Voraussichtliches Ende: 18 Uhr.

Der Workshop richtet sich an alle Interessierten, auch und speziell an komplette React-Neulinge.

Bei Fragen zm Workshop, wendet euch an Joachim.

Zum Event:
Eintritt frei! (Spenden an shack e.V. sind gerne gesehen) Jeder ist willkommen!
Datum: Samstag, 13. Februar 2016 ab 14 Uhr
Anfahrt: U4/U9 Haltestelle “Im Degen”, Ulmer Straße 255, Stuttgart Wangen (gegenüber Kulturhaus Arena)

Arcade-o-mat



## Project: Arcade-o-Mat

### Early 2012

The story starts with resident hacker Micha who found 2 arcade cabs sitting next to some “Sperrmüll”.
He went the proper route - asking the shack plenum - instead of just dropping some “still useful stuff” (aka: a pile of rubbish).

The story gets quite funny with a police patrol, two uniformed policemen in total, joining Micha and meeting up with the whole libanese familiy of the owner to verify the origin of the cabs. Micha even knows the Pizza place where the two arcade cabs previously resided.

Next up he starts hacking one of the cabs - and as also happens a lot of the time - the two cabs start gathering dust for almost a year.

### Sometime around 2013

Long absent hacker wookie proposes to get one of the boxes up and running and makefu and exco agree to help get it done.

wooki

exco has acces to cnc machines and designs and machines the button panel from aluminum for the exact fit into the cabinet.

panel
wookie orders the buttons/joysticks and makfu starts with an arch install on the netbook destined to be at the heart of the cab running some mame system.
If you want to machine the button becel for your hellomat you can build on this file.
(lasercutting it from 3mm acrylic is probably a lot easier/faster/cheaper than machining it from aluminum)

another picture

### November 2013

The Game Controller Manager is the cheapest from our favourite china retailer aliexpress.
Unfortunately the controller didn’t work out of the box for some software reason and again a lot of effort had to be spent to build a custom kernel.

We decided to put mame at the cabs heart and not to build on dedicated cab hardware and thought the most convenient solution would be to use a laptop as we would only need a VGA to something converter to hook up to the tube.

Thus we set out to build this adapter.

### VGA -> Scart adapter

Timm joined in and etched the board, after exco organized all the parts and Phrewfuf ended up soldering it.

more pics

Unfortunately we couldn’t get it to work (spending already 2+ afternoons on it) and because we couldn’t bother to invest any more time we ended up buying a VGA -> Scart adapter.

cables

Next exco bought a suitable Sony Trinitron 21” tube TV off of quoka. A bigger tube won’t fit ;-)
We picked it up while going to the movies - phrewfuf as the driver and since it didn’t fit in his Subaru’s boot -
ended up being transported on Nadka’s lap - riding shotgun.

Wookie’s drive and Timm’s help as well as exco’s attention to the details ended up in a well mounted tv pcb and the tube in place.

vacuuming

In between Jules, roy and wookie decided it was a good idea to replace the laptop with a personal computer. Spoiler: it was not.

Makefu was not amused to have to fix an arch installation again.
Well, at least the controller seemed to be working … not!
Time to dig for the custom kernel makefu built for the laptop on the laptop. At least the installation was smooth thanks to flawless documentation. We are still looking for it under the couch. It has to be somewhere!

Sometimes you have to move 2 steps back, right?

As we were having difficulties with the VGA -> Scart adapter to give a clear picture.
Trying for hours with modeline magic - exco gave up on this approach and decided to just buy a pci-e graphics card with dedicated composite output.
By now - 2016 - we know how modelines and old monitors work.

The bonus hack which makes the TV run in AV-mode on powering the TV.

more cables

### MAME

Our fancy Arcade now was in need of a fancy interface for choosing one of the 900 mame games.
The interface of choice quickly became Wah!cade because it … well worked at least. A lot of abandoned projects linger around the net. Wah!cade is actually still supported - Original Page.

cabs

You can get ALL THE GAMES at archive.org but be aware that some of the games still hold copyright even though they are considered “abandonware”.

another img

^ some of the games we have in our own phyiscal library.

### Web Interface

Wah!cade is quite a nice piece of software but managing lists of deployed games is not that easy. At first makefu used a simple shell script to deploy new games but as more people wanted to have new games added the original, high-maintenance shell-script didn’t scale for this use case anymore.

That’s when makefu and exco started building a web interface for easy game management in late august 2015. A month (or around 8 evenings of work) later arcadeomat.shack (shackspace intranet only) is up and running.

You can get the sources from github/ultimate-arcadegames-webserver

pic?

What unfortunately happens a lot of the time - projects don’t get finished.
There is a fine line not to let it become “work”.
As an alternative - treat it as a process (that in contrast to a project: doesn’t have an end!)
You still have to document your doings so that you/others can benefit from the experience.

Also - writing it down makes it science!

project owners: makefu, exco

## 2do

wahcade 720x576 layout impro fix custom shack arcade artwork - to replace:
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Samstagsvorträge #1: ESP8266 Debugging

WiFi Serial Transceiver Module Am Samstag, dem 6.2.2016 um 19 Uhr starten im shackspace in Stuttgart wieder die beliebten Samstagsvorträge.
Dieses Mal hält slaff einen Vortrag zum Thema “Debugging ESP8266 devices”.

ES8266 ist die aktuell beliebteste Platform um günstig Anwendungen im Bereich von Internet der Dinge zu entwickeln. Wie man Probleme auf dieser Platform behebt, lernt ihr in diesem Vortrag.

Eine Demo zum Thema gibts im folgenden Video.
Wir freuen uns über Besucher!

Update: Slides zum Vortrag

Zum Event:
Eintritt frei! (Spenden an shack e.V. sind gerne gesehen) Jeder ist willkommen!
Datum: Samstag, 6. Februar 2016 ab 19 Uhr
Anfahrt: U4/U9 Haltestelle “Im Degen”, Ulmer Straße 255, Stuttgart Wangen (gegenüber Kulturhaus Arena)